Het voordeel van alle aard vloeit voort uit het privégebruik van een voertuig dat door een onderneming ter beschikking wordt gesteld van een werknemer of van een bedrijfsleider (zaakvoerder, bestuurder, werkend vennoot). Dit VAA wordt beschouwd als een beroepsinkomen dat bij het bestaande inkomen wordt geteld. De gebruiker van het voertuig die het voordeel van alle aard geniet, zal dus een belasting moeten betalen op het VAA.
3 parameters zijn bepalend voor de berekening van het VAA:
- De CO2-uitstoot
- De fiscale waarde
- De ouderdomscoëfficient van het voertuig
De formule VAA bedrijfswagens voor het jaar 2025:
Zoals bij de bepaling van het aftrekpercentage van autokosten, is de CO2-uitstoot de bepalende factor in de berekeningsformule. Sinds 1 januari 2023 (aanslagjaar 2024) ziet die formule er als volgt uit:
Diesel:
Catalogusprijs x [5,5 + ((CO2 – 65) x 0,1)] % x 6/7 x leeftijdscoëfficiënt van het voertuig
Benzine, full hybrid, fake hybrids, LPG en CNG:
Catalogusprijs x [5,5 + ((CO2 - 78) x 0,1)] % x 6/7 x leeftijdscoëfficiënt van het voertuig
Elektrisch/waterstof & ‘echte’ plug-in hybrides (diesel en benzine):
Catalogusprijs x 4 % x 6/7 x leeftijdscoëfficiënt van het voertuig
De fiscale waarde is de catalogusprijs in nieuwe staat bij verkoop aan een particulier, inclusief opties en werkelijk betaalde btw. Er wordt geen rekening gehouden met eventuele kortingen of andere verminderingen.
Let wel: indien bij de aankoop van het voertuig een korting (vermindering, rabat of restorno) werd toegekend in de vorm van een (tijdelijke) prijsvermindering, deze nieuwe catalogusprijs voor de berekening van het VAA in aanmerking kan worden genomen, voor zover:
Een vergelijkbare redenering wordt eveneens toegepast op optiepakketten die tegen een verminderde prijs of gratis worden aangeboden alsook op voertuigen en optiepakketten die tegen een verminderde prijs worden aangeboden. In dergelijk geval wordt geen rekening gehouden met de som van de prijzen van de individuele opties vervat in het pakket.
De wetgeving voorziet in een vermindering van het voordeel met 6% per jaar tot maximaal 70%. Het voordeel wordt berekend op 100% van de fiscale waarde. Na 1 jaar wordt het voordeel berekend op 94% van de fiscale waarde. Vervolgens vermindert dit percentage met 6% per jaar tot een maximum van 70%. Wij wensen erop te wijzen dat deze gegevens ter informatie worden verstrekt en niet tegen ons kunnen worden ingeroepen.
Voor u hebben we dit alles in een overzichtelijke tabel gegoten:
Noteer ook dat voor 2025 de volgende referentie-CO2-uitstoot van toepassing is:
-78 g/km voor voertuigen met benzinemotor (en ook voor CNG, LPG, hybrides en plug-in benzinehybrides)
-65 g/km voor voertuigen met een dieselmotor (en plug-in dieselhybrides)
Ter info: in 2023 bedroegen deze referentiewaarden respectievelijk 82 g/km en 67 g/km.
Goed om weten
Het aan te rekenen VAA voor aanslagjaar 2025 mag nooit minder dan 1.600 euro per jaar bedragen.
Praktijkvoorbeeld
Audi A3 Sportback TFSI e
Motor: plug-in hybride
Leeftijd: 1 jaar
CO2-uitstoot: 31 g/km
Cataloguswaarde: ca. € 45.000
Catalogusprijs x 4 % x 6/7 x leeftijdscoëfficiënt van het voertuig
€1.543/jaar
Hoe berekent u de werkelijke waarde?
Dit doet u door de kostprijs per kilometer te vermenigvuldigen met de werkelijk gereden privé-kilometers. Hou er rekening mee dat woon-werkverplaatsingen worden beschouwd als privéverplaatsingen.
Die raming van de kostprijs per kilometer kan gebeuren via specifieke vakbladen of door de totale kostprijs per jaar (afschrijving van de aankoopprijs, verzekering, onderhoud en herstellingen, brandstof…) te delen door het totale aantal kilometers. Dat zal meestal leiden tot een hogere waardering dan wanneer de berekening volgens de forfaitaire waarderingsmethode gebeurt.
Waar moet het voordeel van alle aard (VAA) worden aangegeven?
Het voordeel van alle aard is opgenomen op de fiscale fiche 281.10 (loontrekkende) of 281.20 (bedrijfsleider) en moet worden vermeld bij de codes 1250 of 2250 voor de loontrekkende en bij de codes 1400 of 2400 voor de bedrijfsleider.
Wat indien het voordeel van alle aard toegekend door de werkgever, niet gratis wordt verstrekt?
Wanneer de werknemer financieel tussenkomt, wordt deze tussenkomst afgetrokken van het bedrag van het voordeel (VAA) dat hij geniet.
Situatie voor zelfstandigen die in eigen naam werken?
Voor zelfstandigen die in eigen naam werken (niet via een onderneming), zijn de lasten van het voertuig slechts aftrekbaar in functie van het aandeel van het beroepsgebruik. Daarom is in dergelijk geval geen sprake van VAA.
Er is sprake van VAA wanneer sprake is van privégebruik. Wanneer is sprake van privégebruik?
Daarvoor moeten vier voorwaarden zijn vervuld:
1. Het voertuig moet tot bepaalde categorieën behoren, namelijk personenwagens, minibussen en bestelwagens < 3,5 t.
2. Het voertuig moet voor privédoeleinden worden gebruikt (woon-werkverkeer/louter privé).
3. Het voertuig moet gratis of voor een beperkte bijdrage ter beschikking zijn gesteld.
4. Het voertuig moet/kan in het kader van de beroepsactiviteit worden gebruikt.
Elektriciteitskosten en laadpaal
En wat met de berekening van het VAA van elektriciteitskosten en/of laadpaal wanneer een werkgever kosteloos een elektrische of hybride wagen ter beschikking stelt? In dat geval verschilt de berekeningswijze naargelang de situatie.
Geen tussenkomst in elektriciteitskosten
Wanneer een car policy niet voorziet in het verstrekken van elektriciteit door de werkgever (lees: de werknemer moet de kosten voor het elektriciteitsverbruik volledig zelf dragen), dan is er geen discussie mogelijk: de elektriciteit maakt geen deel uit van de terbeschikkingstelling, en dus ook niet van het VAA.
Oplaadpaal bij de werkgever
Mag een werknemer gratis gebruik maken van een laadpaal van de werkgever? In dat geval wordt slechts één belastbaar VAA belast, meer bepaald het forfaitair geraamde voordeel van alle aard dat van toepassing is voor de elektrische bedrijfswagen. De kosteloze verstrekking van elektriciteit doet geen bijkomend belastbaar voordeel van alle aard ontstaan.
Oplaadpunt bij de werknemer thuis en terugbetaling van opgeladen elektriciteit
Krijgt een werknemer naast een wagen ook een home charger of elektrische laadpaal ter beschikking van de werkgever? Dan aanvaardt de fiscus dat in die omstandigheden de terbeschikkingstelling van de elektrische bedrijfswagen met laadpaal en de terugbetaling door de werkgever van de met die laadpaal getankte elektriciteit fiscaal op dezelfde wijze wordt behandeld als de terbeschikkingstelling van een bedrijfswagen met bijhorende tankkaart.
Er zal in dat geval slechts één belastbaar voordeel van alle aard worden belast, met name het forfaitair geraamde voordeel van alle aard dat van toepassing is.