Audi en autonoom rijden: wat kunt u aan uw Audi delegeren?
Audi is een van de fabrikanten die dag na dag vooruitgang boeken op het vlak van autonoom rijden. Dit laatste wordt ingedeeld in niveaus die de graad van autonomie beschrijven waarvan de bestuurder kan genieten.
Op niveau 1 behoudt de bestuurder de volledige controle over accelereren en remmen, maar heeft hij toegang tot bepaalde rijassistentiesystemen die meer comfort bieden. Een voorbeeld: Audi's Adaptive cruise control, die steeds een veilige afstand tot de voorligger bewaart, is sinds 2003 beschikbaar in de Audi A8.
Op niveau 2 laat het systeem een gedeeltelijke autonomie toe voor de wagen, bijvoorbeeld op de snelweg. Bij Audi wordt dit geïllustreerd door de Audi active lane assist, die de wagen tussen de lijnen van de rijstrook houdt, de veiligheidslijnen tot andere voertuigen telt en de bestuurder tijdens het afwijken waarschuwt via trillingen in het stuur. Deze uitrusting werd in 2007 geïntroduceerd op de Audi A7 Sportback.
Niveau 3 is datgene waarover momenteel alle debatten gaan. De lancering op de markt is nabij, maar het wettelijke kader ontbreekt nog. Met zijn traffic jam pilot is Audi er in ieder geval klaar voor. Hiermee kan het voertuig remmen en accelereren in files, of in langzaam verkeer op snelle rijstroken van maximaal 60 km/u. De bestuurder hoeft niet eens meer naar de weg te kijken of het stuur vast te houden, in tegenstelling tot niveau 2. De nieuwe Audi A8 zou naar verwachting genieten van deze technologie, maar de Europese wetgeving heeft hierover nog geen wet uitgevaardigd. We zullen dus nog even geduld moeten hebben.
Deze uitzonderlijke innovatie brengt ons in ieder geval dichter bij autonoom rijden, ook al zijn de niveaus 4 (automatisch rijden) en 5 (volledig autonoom rijden) nog in overweging. Dromen is echter niet verboden en Audi blijft experimenteren. Met de Audi grandsphere concept kunnen we ons nu al het rijden van niveau 4 voorstellen, in een toekomst die dichter is dan we denken.