De voordelen die een elektrisch voertuig als de Audi Q8 Sportback e-tron heeft bij koude of warme conditionering zijn indrukwekkend, zegt Zalud: "In een voertuig met verbrandingsmotor is standverwarming ook altijd een verbrandingsproces, dat ik in een garage of ondergrondse garage niet eens mag inschakelen. Een voertuig met verbrandingsmotor koelen bij stilstand is ook niet mogelijk. Een elektrische auto daarentegen biedt al deze mogelijkheden, omdat er geen schadelijke stoffen vrijkomen bij het activeren van de Climate Control. Zo kan het stationaire Climate Control-systeem niet alleen worden geprogrammeerd voor verwarming in de winter, maar ook omgekeerd, voor koeling in de zomer. Terwijl ik bij 30 graden aan het strand mijn spullen inpak, activeer ik via de myAudi app (afhankelijk van landspecifieke beschikbaarheid) een temperatuur van 20 graden in de auto en wanneer ik ongeveer tien minuten later aankom bij de parkeerplaats, is de Audi Q8 Sportback e-tron aangenaam gekoeld voor de rit."
Geavanceerd thermomanagement van het gehele besturingssysteem is nog belangrijker in een elektrische auto dan in een auto met een verbrandingsmotor. Als er te veel energie verloren gaat door het verwarmen van het interieur of als de aggregaten te veel energie nodig hebben om af te koelen, wordt deze energie onvermijdelijk uit de tractiebatterij gehaald, wat direct een verlies van bereik betekent. Intelligent thermomanagement, dat zo weinig mogelijk energie verbruikt, zo veel mogelijk luchtstroom om en door de motorruimte benut, maakt een groter bereik mogelijk.
Daarom gaan we na de het ijs-conditioneringsvak verder met de volgende eigen test van Audi – in de hitte van de Audi windtunnel. Hier staat de Audi Q8 Sportback e-tron. De zogenoemde Großglockner-test zal worden afgerond. Daarbij wordt het wegprofiel van de beroemde Alpenpas via de weerstanden van de rollen op de testbanken nagebootst.
Jürgen Ehemann: "Bij elektrische voertuigen moet de temperatuur van de batterij optimaal geregeld worden. We kunnen bij ons simuleren wat er gebeurt als de Audi Q8 Sportback e-tron in de zomer met of zonder aanhanger op de Großglockner-wegen zou rijden. Als bij zware belasting op hellingen ook de climate control van het interieur wordt geïntensiveerd, wordt er ook veel vermogen uit de batterij gevraagd. De software die door Audi is ontwikkeld, beslist vervolgens of de warmteafvoer van de batterij belangrijker is dan de maximale Climate Control. De Audi technici kunnen dit allemaal bij ons testen.”