Maximaal opladen
Hoe vaak moet u een elektrische wagen opladen? Is er voldoende laadinfrastructuur? Het zijn de meest gestelde vragen van de testers aan het begin van de week. Het merendeel heeft weinig of geen ervaring met elektrisch rijden en maakt zich vooral zorgen dat ze plots een lege batterij zullen hebben. Een vrees die snel weggenomen werd, zoals blijkt uit de opmerkingen aan het einde van de test: "Hoewel ik ongeveer 600 kilometer per week rij, met dagelijkse ritten van ongeveer 80 kilometer, heb ik geen enkel probleem gehad op het vlak van autonomie", zegt Marc, een onafhankelijk architect. “De Audi Q4 e-tron voldoet vanuit dit oogpunt perfect aan mijn behoeften. Het enige waar ik me zorgen over maak, zijn de uitstapjes naar ons huis in de Camargue. Om de 900 kilometer af te leggen, denk ik dat je misschien meer autonomie nodig hebt tussen de laadbeurten”.
Hetzelfde verhaal bij Koen, ingenieur in de petrochemische sector, die in één week meer dan 1.200 kilometer aflegde: “Voor verplaatsingen in België vormt de autonomie, ook als je veel rijdt, geen probleem. Ik gebruikte bij voorkeur de laadstations van mijn bedrijf, aangevuld met een laadpunt op de snelweg en een publiek laadpunt bij mij in de buurt. Het aanbod van laadpunten moet wat mij betreft nog verbeterd worden, maar je hebt al bijna overal toegang tot oplossingen.” Ook voor thuisverpleegkundige Muriel is de oplaadvraag cruciaal: “Bij openbare laadpunten moet je heel lang wachten, en bij snelladers staat er vaak een rij. Voor mij zal de installatie van een laadpunt thuis nodig zijn om over te stappen naar elektrisch rijden. Een rijbereik van 250 kilometer per dag is voor mij voldoende, maar het liefst begin ik mijn dag bij 100%.”