6. “Elektrisch rijden is helemaal niet beter voor het milieu”
De productie van elektrische wagens is energie-intensief: dat komt omdat ze ingewikkelder zijn om te bouwen. De elektriciteit die ze gebruiken is ook niet altijd ‘groene’ elektriciteit. En voor hun accu gebruiken ze bepaalde kostbare en moeilijk te winnen grondstoffen, zoals kobalt en lithium.
Om die redenen verkeren velen in de veronderstelling dat de voordelen van elektrisch rijden niet opwegen tegen de nadelen: verplaatst dit het probleem niet gewoon? Nee dus.
Verschillende onderzoeken – onder meer een recent rapport van het Europees Milieuagentschap (EMA) en een studie van de VUB – tonen dat aan. Daar zijn een aantal redenen voor. De voornaamste: nul uitstoot van vervuilende stoffen zoals stikstofoxiden en CO2 tijdens het rijden. Daarnaast is een elektrische motor ook een stuk efficiënter, waardoor er minder energie verloren gaat in vergelijking met een verbrandingsmotor.
Een tweede reden is dat zelfs wanneer een elektrische wagen niet op groene stroom rijdt, de elektriciteit nog altijd komt van een centrale die meer controle heeft over de uitstoot dan een conventionele wagen. Het is makkelijker om één centrale milieuvriendelijker te maken dan miljoenen wagens. Daar komt nog bij dat een steeds groter aandeel van onze elektriciteit uit duurzame bronnen afkomstig is. En dat neemt alleen nog toe.
Een laatste reden is dat heel wat onderdelen van de wagen recycleerbaar zijn wanneer de wagen einde levenscyclus is. Zo wil de Volkswagen Group, waartoe Audi behoort, intensiever gaan samenwerken met leveranciers om tot 95 procent van de grondstoffen te recycleren tegen 2030.
Batterijen kunnen bijvoorbeeld een tweede leven krijgen als ‘energieopslag’ voor groene energie, of dienst doen als batterij voor andere toestellen zoals grasmaaiers.
Ook Audi draagt zijn steentje bij met talrijke initiatieven om de productie van zijn wagens zo duurzaam mogelijk te maken. Zo is de fabriek in Brussel, waar de Audi e-tron en Audi e-tron Sportback-modellen van de band rollen, volledig CO2-neutraal.