Drie opties voor hergebruik
Op basis van de test krijgen we een goed zicht op de globale conditie van de batterij. Vervolgens liggen 3 mogelijkheden op tafel.
De eerste mogelijkheid is herverwerking. Bij dit proces kan de batterij, vanwege zijn goede of zeer goede conditie, dienen als vervangingsonderdeel voor elektrische voertuigen, uiteraard na herstelwerken. Een aantal verwante concepten wordt momenteel beoordeeld en voorbereid.
In een tweede optie, bij een gemiddelde tot goede conditie, krijgt de batterij een tweede leven buiten een elektrisch voertuig. Bijvoorbeeld in een flexibel snellaadstation, een mobiele laadrobot, een zelfrijdend transportsysteem of een vorkheftruck, maar ook in een thuisbatterij of een noodstroomvoorziening.
De derde optie is efficiënte recycling in de Volkswagen Group Components-pilootfabriek in Salzgitter. Hier worden alleen de compleet uitgeputte batterijen voorzichtig ontmanteld tot hun basismaterialen zoals aluminium, koper, plastic en "zwart poeder". Dit "zwarte poeder" bevat de waardevolle batterijcomponenten lithium, nikkel, mangaan, kobalt en grafiet, die door gespecialiseerde partners worden gescheiden met behulp van hydrometallurgische middelen, voordat ze opnieuw worden verwerkt tot kathodemateriaal.