Alle kippenvelmomenten daargelaten heeft de Audi RS Q e-tron nog een lange weg te gaan. De reden is dat niet alleen de ontwikkeling en bouw een uitdaging vormen, maar ook het testwerk. Ontwikkelingsleider Stefan Dreyer: “Dakar is als een schatkist. Je weet nooit wat je tegenkomt. Daarom moeten we overal op voorbereid zijn.”
Audi Sport test de auto’s dan ook grondig, zowel onder reële omstandigheden als in de werkplaats. Aloud vakmanschap gaat moeiteloos samen met hightech oplossingen. Dat wordt snel duidelijk in de ‘start-up room’. Carrosseriedelen van de Audi RS Q e-tron liggen verspreid over de vloer. De cabine zit op zijn plek. Met behulp van moderne technieken en een belangrijk stuk gereedschap – hun oren – controleren twee technici nauwgezet het cabinemateriaal op kleine luchtblaasjes die zwakke plekken kunnen worden. Al kloppend werken ze centimeter voor centimeter vooruit, op zoek naar afwijkende geluiden die op potentiële gebreken kunnen wijzen. Midden in de rally zouden die ernstige consequenties kunnen hebben. Elk onderdeel moet opgewassen zijn tegen de zware woestijnomstandigheden.
En de tijd dringt. Er resten nog slechts vijf maanden om te testen voordat Dakar van start gaat. Twee weken lang krijgt de auto dan hitte, stof en regen te verduren tijdens de lange dagelijkse rally-etappes. Een aanslag op mens en machine. Helemaal als die laatste gloednieuw is. Maar bij Audi Sport wisten ze waaraan ze begonnen, benadrukt Dreyer. De wens om mee te doen was vooral gebaseerd op de vraag: wat brengt de toekomst in de autosportwereld? De efficiënte, krachtige endurance-aandrijflijn is een mogelijk antwoord. Audi Sport gebruikt in de Audi RS Q e-tron voor het eerst een energieconversiesysteem. Als alles goed gaat, zien we deze techniek daarna steeds vaker. Dreyer: “Met dit concept slaan we een nieuwe richting in. Het is in elke sportklasse te gebruiken, schaalbaar en toekomstbestendig, want we kunnen naar believen modules met nieuwe technieken toevoegen. De extreem uitdagende Dakar Rally is het ideale testlaboratorium voor dit concept. De vrijheid en mogelijkheden zijn ruim. Perfect om de wereld te laten zien wat ‘Voorsprong door techniek’ is. En het past helemaal in het straatje van organisator ASO, die bewust aanstuurt op alternatieve aandrijfconcepten.”