Men is telkens weer verbaasd hoe stil het kan zijn in het Audi Motorsport Zentrum in Neuburg an der Donau. Iets verderop bidt een roofvogel boven de testbaan in de wind, terwijl een Audi RS e-tron GT futuristisch zoemend tot stilstand komt bij een van de laadpalen naast de testbaan.
"Ik hou van het geluid", zegt Tom Kristensen, terwijl hij de daytonagrijze Audi op het laadstation aansluit. We kunnen gerust stellen dat de Audi RS e-tron GT nou niet bepaald de stilste elektrische auto is. De 'RS' in de naam, die staat voor Audi Sport, is volgens hem duidelijk hoorbaar. "Het is niet mijn eerste elektrische voertuig. Dat was een golfkar. Ik had zelfs goedkeuring voor de openbare weg", vertelt hij verder. De contrasten kunnen nauwelijks groter zijn: in gedachten de zeer functionele golfkar, voor onze ogen de emotionele Gran Tourer. De coureur Tom Kristensen, die zeven keer met Audi de 24 uur van Le Mans heeft gewonnen, spreekt over efficiency, koppelkrommen en gewichtsverdeling. Voor het circuit, zegt hij eerlijk, zou de Audi RS e-tron GT wat hem betreft lichter mogen zijn. Maar dan is er de Tom Kristensen die zijn actieve carrière in 2014 heeft beëindigd. De huisvader die in de Deense plaats Hobro, zoals hij zelf zegt, geniet van 'het serene langsglijden' in zijn eveneens daytonagrijze Audi RS e-tron GT. "Het is indrukwekkend hoe zelfverzekerd en stil de GT bij dagelijks gebruik op de weg ligt." Daarbij komt het gewicht de elektrische sportwagen zelfs ten goede.