

Met zijn Audi A3 Sportback TFSI e plug-inhybride, die een benzine- en een elektrische motor combineert, is Geoffrey Martens al halverwege de overstap naar elektrisch rijden. Nu het einde van zijn leasecontract nadert, overweegt hij om voor 100% elektrisch te kiezen. Bij zijn beslissing kreeg Geoffrey Martens hulp dankzij een uniek aanbod van Audi: een week lang rondrijden met de nieuwe Audi Q6 e-tron. Als zelfstandig ondernemer in de retailsector en vader van drie wilde hij weten of zo’n wagen geschikt is voor zijn dagelijkse ritten en gezinssituatie. “Mijn kinderen zijn om de week bij mij. Ik rij dus naar het werk, maar breng ze ook naar school en 's avonds naar hun sportactiviteiten.” Rijden, autonomie en comfort zijn daarom drie zeer belangrijke criteria. Maar vóór we dieper ingaan op deze punten, ontdekken we wat hij van de wagen vond.

Zeer geslaagd
Enkele weken na zijn test heeft Geoffrey goede herinneringen aan de Audi Q6 e-tron. “Iedereen die hem zag, was onder de indruk. Zowel exterieur als interieur zijn zeer geslaagd, met veel ruimte voor mijn kinderen en hun bagage. Drie echte zitplaatsen achterin, met voldoende beenruimte. Eén minpuntje: de afwerking van de voorste zetels vond ik beter dan de achterbank.”
Met minimaal 100 gereden kilometers per dag kon Geoffrey zich een goed oordeel vormen over het rijgedrag. “Hoewel het een SUV is, rijdt hij erg soepel en comfortabel. In tegenstelling tot mijn huidige hybride is hij ook veel stiller, omdat je de trillingen van de verbrandingsmotor niet meer voelt. En dankzij de vering voel je het gewicht van de wagen niet.” Op technologisch vlak kon hij de rijhulpsystemen enorm waarderen. “Op de snelweg werkte dat heel soepel dankzij de constante berekening van de afstand tot andere voertuigen. Wanneer de wagen moest remmen, voelde je dat nauwelijks. De ingebouwde artificiële intelligentie is ook erg aangenaam voor het genereren van handsfree opdrachten." Conclusie? “Het lijkt alsof je op een wolk rijdt.” (Lacht)

Tot Verviers en terug
Over het opladen is Geoffrey ook zeer positief. “Het is vrij eenvoudig. De laadpalen zijn goed gemaakt, je krijgt uitleg over hoe het moet. De eerste keer twijfelde ik een beetje: is de badge correct gescand? Is de kabel juist aangesloten? Je moet dit altijd zorgvuldig controleren. Na één enkele mislukking moest ik bijvoorbeeld het hele proces opnieuw beginnen. Maar verder voelde ik mij al snel op mijn gemak. Ik ging elke dag opladen zodra ik kon: voornamelijk op kantoor, vlakbij huis of onderweg.”
In één week tijd heeft Geoffrey ruim 1.000 km afgelegd met de Audi Q6 e-tron. Zijn dagrecord? Op en af richting Verviers, ongeveer 350 km. Bij de beoordeling hiervan moeten we rekening houden met de winterse temperaturen, die sowieso zorgen voor een lagere actieradius bij elektrische wagens. “Een ideale test. Ik vertrok met een batterij die voor 80% was opgeladen - maximale fabrieksinstelling, nvdr - en bij terugkomst had ik nog 6 km over. Met een 100% volle batterij en betere weersomstandigheden had ik waarschijnlijk nog iets meer autonomie gehad.”

Laadpaal thuis
Wat betreft de infrastructuur nabij zijn huis heeft Geoffrey een duidelijk boodschap: “De enige snellader dichtbij bevindt zich in Gembloux, waardoor je toch al een stukje moet rijden. Dat is niet altijd praktisch. Vaak vind je laadpalen bij winkels, benzinepompen en op snelwegen, maar dat kan veel beter.” Zijn advies? “Je moet een nieuwe gewoonte aanleren: vóór je vertrekt, vraag je jezelf af waar je kan opladen. De beste oplossing zou een laadpaal thuis zijn, wat ik waarschijnlijk zal doen als ik overstap naar 100% elektrisch.”

Middenklasse
En nu? Geoffrey heeft nog niet besloten, maar is heel tevreden van de test. Hij maakte een lijstje met pro’s en contra’s: “Wat betreft rijden, comfort en gevoel stem ik duidelijk voor 100% elektrisch. Maar ik heb de indruk dat een verbrandings- of hybride motor op dit moment interessanter blijft voor mij op het vlak van prijs, gebruik en beschikbare infrastructuur. Ik zou ook graag meer modellen in de middenklasse ontdekken.”