Tijdens het ontwerpen van de auto's is bij onderdelen voor het eerst rekening gehouden met wensen van potentiële klanten, die tijdens co-creation-processen zijn geuit. Ziet u op dat gebied meer mogelijkheden voor de toekomst?
Bij de vormgeving van de Audi urbansphere concept¹ hebben we met deze procedure gewerkt. De auto is op maat gemaakt voor transport in de megasteden in China. Daarom hebben we bij de vormgeving speciaal geselecteerde Chinese trend receivers en potentiële klanten van Audi betrokken. Zo kan dus al in een heel vroeg ontwikkelingsstadium van de auto rekening worden gehouden met behoeften van de klant.
Het hele team rondom de baas van ons team van ontwerpers, Marc Lichte, was enthousiast over het proces. Omdat de mens bij ons denken en doen centraal staat, kunnen wij ons heel goed voorstellen om co-creation in de toekomst vaker te gebruiken.
In het premiumsegment van mode, wonen, reizen en beleven speelt de term 'duurzaamheid' een steeds belangrijkere rol. Laten de drie sphere-concept cars¹ deze tendens voor het merk ook zien?
Ja, in de mode, zelfs op het gebied van fast fashion, zijn er duurzame ecolijnen. Deze ontwikkeling naar algehele duurzaamheid vindt overal plaats. In het verleden was het belangrijk om motoren te ontwikkelen die misschien een tiende van een seconde sneller versnelden – klassieke kenmerken van de automobielindustrie. Vandaag de dag is het cruciaal om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van de wereld en dus aan de samenleving als geheel. Want het gaat om veel meer.
Klanten zijn zeer goed geïnformeerd en willen begrijpen hoe duurzaam de hele waardeketen van een bedrijf is. Hun twijfel aan merken die hun bijdrage niet leveren is legitiem. Bedrijven die niet voldoen aan de ESG-criteria, dus op het gebied van milieu, sociale kwesties en verantwoord ondernemingsbestuur, zullen in de toekomst niet langer succesvol zijn. Maar het gaat er niet alleen om of de klanten er nu om vragen. We kunnen er niet omheen, en dat is een goede zaak!
We moeten onze verantwoordelijkheid nemen voor het vormgeven van de toekomst, het behoud van onze natuurlijke hulpbronnen, het stoppen van de klimaatverandering, het creëren van moderne banen, en het gebruik van technologieën die onze samenleving menselijker en veerkrachtiger maken. Zo'n voorsprong is urgenter dan ooit.