In de Dakar van 2024 keren alle drie de rijders terug aan de start: Ekström, Peterhansel en Sainz. Ze hebben maanden testwerk ingepland om lessen uit te trekken voor het grote evenement. “Je wint niet op basis van geluk. Dan finish je niet eens. Je wint door competentie, ervaring en doorzettingsvermogen. Je hebt de goede mindset nodig,” weet de Zweed die al jaren voor Audi rijdt.
Van 1999 tot en met 2017 was Mattias Ekström Audi-fabrieksrijder. Geef hem een stuur in handen en hij gaat de uitdaging aan. Op die manier werd hij wereldkampioen rallycross, twee keer DTM-kampioen en zegevierde hij vier keer in de Race of Champions. In 2021 versterkte Ekström een van de drie Audi Sport-teams in de Dakar Rally. “Aan het Dakar-project meedoen is de grootste uitdaging uit mijn carrière. Iedereen wil daar graag winnen. Als je ziet wat je allemaal moet doen om een kans te maken, haken velen al af voordat ze een poging hebben gewaagd.”
Het hele team heeft het in zich om te winnen. Daarom was het afgelopen januari extra frustrerend dat bandenmalheur en andere problemen Audi op achterstand zetten. “We moesten achterhalen waarom we lek reden op plaatsen waar we dat niet verwachtten. Wat moeten we veranderen aan onze manier van rijden? Wat moet er anders aan de setup? En het allerbelangrijkste: is er een band die de strijd beter aankan?”
Om daar antwoord op te krijgen en oplossingen voor te verzinnen, bracht het Audi Sport-team diverse dagen in Saoedi-Arabië door. Bewapend met twee soorten banden van BF Goodrich, officieel bandenleverancier in de Dakar Rally, vergeleek het team de prestaties met die in de vorige rally. Ook werd geprobeerd om de omstandigheden van januari te reproduceren, zodat de juiste ingrepen doorgevoerd kunnen worden om herhaling te voorkomen. Het team had in elk geval verbeterde schokdempers bij zich. Op de ruige ondergrond moet het onderstel zich betrouwbaar, consistent en efficiënt gedragen. Sensoren meten de krachten die de techniek te verwerken krijgt, wat het team helpt in de afstelling.